söndag 20 november 2011

Mys här hemma...

nu hänger det vita stjärnor i alla fönster och julgardiner i kök, matrum & TV-rummet. Kvar är att leta upp den lilla julgranen som ska vara i A´s rum och sedan är det väl bäst att vänta ngn. vecka i alla fall innan man klär granen, fast det kliar i fingrarna med tanke på allt nytt fint pynt som väntar.En liten gran till matrummet ska också införskaffas. Men mycket mer pynt än så brukar vi inte ha, jo en julkrubba har vi och ngn. enstaka tomte och så ska vi förstås ha vita amaryllisar och hyacinter också närmare jul men jag gillar inte för mycket krims krams och jag bestämmer ju =). Barnens klappar är nu fixade och övriga vuxnas klappar är planerade och behöver bara införskaffas.

Nu ska jag sätta mig och göra ett planeringsdokument över julbordet och det som ska bakas (främst godis), vad som behöver inhandlas osv. med tanke på att helgdagarna ligger på just helgdagar så blir det att snåla in på ledigheten och således inte ta ledigt förrän fr.o.m. den 23:e i år och då gäller det att förbereda allt som går och att allt finns hemma för den 23:e vill man inte ut i handeln och jag hatar att stressa. Jag gör allt som går för att undvika stress samtidigt som jag gärna vill laga allt som går från grunden och tycker om att prova nya recept också och ha mycket att välja på vid julmiddagen. Då finns det liksom bara en väg att lösa det på - planering!

I år ska vi vara hemma hela julafton också, jag vägrar stressa iväg och jag vägrar fylla bilen med julklappar för att sedan packa ihop dem igen och ur bilen en gång till. Vi har ju faktiskt flest barn så de som vill hänga med oss får vackert pallra sig hit, vi kan vända på bordet och flytta in det andra bordet och duka långbord och mat råder det ingen brist på heller =). Möjligen att jag behöver en till stor duk då, eller förresten det löser sig det oxå.

Inga kommentarer: