måndag 2 januari 2012

Så här ska vi äta de kommande 14 dagarna:

det är lite meckigare när både lunch & middag äts hemma - shit vad mycket maträtter som skulle kluras ut, under den andra veckan är det bara middagar och beroende på vad som serveras på skolorna så kan dagarna kastas om en del =). Jag har till viss del utgått från vad vi har i frysen och vad som måste ätas upp av det och matsedeln börjar från imorgon eftermiddag då vi måste handla på förmiddagen. Imorgon kväll är det bara jag och w hemma så vi passar på att äta ngt. som de stora kräsmagarna (och jag menar INTE Leif han äter allt) förmodligen bara skulle peta i =). Matsedeln slutar fredag den 13:e då vi åker och handlar på lördagen. Kanske kommer det en ny meny den fredagen =).

Ti 3/1: Torsk m. skink & osttäcke
(Skär fisken i mindre bitar, lägg i smord form. Salta & peppra. Skär 100g skinka i små tärningar (överbliven julskinka tänker jag använda). Rör ihop skinka,3 dl cf,2 msk senap,1,5 dl riven ost,1 dl hackad gräslök, salt & peppar. Bred på fisken.Gratinera i 225grader ca 25 min. servera med potatis & ngn. grönsak.

On 4/1 : Korvgrytan som tog slut
(Koka makaroner i 5 dl färdig tomatsoppa i 5 min. Tillsätt 1 dl vtn och korvtärningar + frysta ärtor. Koka upp, sänk värmen och låt puttra tills pastan är klar. Jag brukar göra ärtorna i egen kastrull...

Köttfärsbiffar m. stekt lök, potatis & brunsås. (Ibland fyller jag biffarna m. soltorkade tomater el. WB-ost). Knorr har brunsås på påse =).

To 5/1: Potatis - & purjolökssoppa + mjukt bröd till. (Jag gör enligt "Vår kokbok")

Kassler m. ananas + ris (Koka ris, lägg i en ugnsform. Skiva el strimla kassler. Lägg på några ananasringar. Ta matlagningsgrädde som du smaksätter m. valfri senap. Häll grädden över och gratinera.

Fr 6/1: Pastasallad (Blanda ihop vad du vill skinka, ost, pasta, paprika,osv...Jag brukar servera cf "Mexican Chili" till - som dressing. Och mjukt bröd förstås.

Hemgjord pizza ha ha. Fast med färdigt pizzakit, pizzamix funkar ju också. Jag har en burk köttfärssås i frysen som jag tänker ha på och riven ost förstås. Tzatziki smakar slurp till! Pizzasallad kan man ju oxå göra...

Lö 7/1: Torsk i folie. Så där gammaldags med potatis & torskpaket m. hackat ägg, smör & dill: jag är så sugen på det just nu, det var evigheter sedan =). Det receptet finns väl oxå i kokboken.Kinkisar får väl att salladsrester.

Ugnsstekt fläskkarré m. potatisgratäng. Vi har en karrébit i frysen...

Sö 8/1: Ugnspannkaka

Kycklinggratäng(Koka 500g spaghetti. Läg i en smord stor form. Skär kyckling (antingen en grillad, el.stekta fileér typ 3 st & 1 röd & 1 grön paprika i bitar. Blanda med pastan. Smält 3 msk smör & bryn lite curry (1 tsk). Tillsätt 3 msk vetemjöl, 2 dl grädde, 2 dl mjölk, 1 buljongtärning, 3,5 dl vtn, 1 tsk paprikapulver, salt & peppar. Sjud ca. 5 min.Häll såsen över . Strö över lite räkor & riven ost. 200 grader ca 20-25 min. Det blir nog någon matlåda av detta oxå.)

Må 9/1: Pasta carbonara

Ti 10/1: Korvgratäng m. matvete el.bulgur (Koka 500g färsk el.fryst broccoli. Strimla 400g falukorv. Blanda i en ugnsform. Gör en vanlig ostsås som typ. den man gör till lasagne. tillsätt lite senap i såsen och häll över korv+broccoli. Gratinera i ca. 10 min. på 250 grader) koka bulgur el. pasta el. vad du vill ha till.

On 11/1: Sambal oelek kotletter (har kotletter i frysen) Minns inte exakt receptet men det går nog hitta på nätet. Du behöver i alla fall kotletter som du lägger råa i en ugnsform, blanda sambal & matgrädde och häll över. Kör dem klara i ugn. klyftpotatis tänker jag ha till när jag fr.om. imorgon el. onsdag har en inkopplad fungerande varmluftsugn =).

To 12/1: Köttfärssoppa. (Skala & riv en morot. Fräs 400g köttfärs. Lägg i morötterna & fräs ytterligare en stund. Flytta över i gryta. Tillsätt 0,8 L vtn, 1 burk krossade tomater, 1 vitlöksklyfta, 2 msk tomatpuré, cayennepeppar efter smak. jag brukar även tillsätta lite pastahjul el. liknande. Servera gärna med en klick gräddfil & de tillbehör du önskar. ALLA mina barn älskar denna soppa.

Fr 13/1 : Nu är det nog hög tid för tacos enligt mina barn. Ibland lyxar jag till det och gör egen guacamole istället för färdig burk.

Inte en köttbulle och knappt ngn. makaron ha ha. Jag har som målsättning att försöka bli bättre på att göra det mesta från grunden. Det är ju trots allt tyvärr mkt. skit tillsatt i maten MEN jag hinner / orkar inte alltid. Dagsformen får avgöra. Jag har inte skrivit så mkt. om grönsaker heller men målet är ngn. sorts grönsak alt. sallad till alla mål men ibland är de ju i maten redan. Jag skulle gärna vill baka mer bröd oxå. tänker mig att jag när jag lärt känna ugnen ordentlig ska låta Kitchen aiden jobba ännu mer =). jag ska också försöka göra veckomenyer oftare för annars hamnar vi alltid i makaroner & korvträsket. Det är också gott - ibland...

Jag passar på att tipsa om denna sida barnfamilj.se Där har ni massvis med veckomatsedlar & recept...

Inga kommentarer: