torsdag 9 augusti 2012

Ni som är kvinnor

vet vad jag menar om jag beskriver att jag under eftermiddagen igår började känna lite besvär när jag gick på toaletten. Laddade med tranbärsjuice och andra sura drycker men det blev bara värre. Ringde sjukvårdsupplysningen med tanke på graviditeten och hon kom fram till att om jag fick feber, ont i ryggen eller att det eskalerade så skulle jag åka in till akuten. Annars var det bara att avvakta och ringa vårdcentralen kommande dag dvs. idag. Tanken på att få vänta en hel natt + antagligen ett antal timmar på dagen avgjorde. L la i säng W och sedan fick farfar komma över och vara beredd om han skulle vakna, vilket han inte gjorde. I mitt bakhuvud fanns ett vagt minne av att man alltid behandlar gravida för att det lättare blir njurbäckeninflammation och för att det kan sätta igång värkarbetet. En bebis född i vecka 18 har inte mycket att komma med - huvva. Hade en del problem när jag väntade Albin också och då fick jag till slut äta en tablett/dag resterande tid av graviditeten.

Jag hade turen att träffa både en fantastisk sköterska och en charmig läkare som tyckte bebisen skulle heta Roland om det blev en pojke. It´s not going to happen -sorry! Vi tog kölappen 20.53 och var hemma ganska prick kl.22. Då hade jag tagit första tabletten och så fick jag en med mig till morgonen. Antagligen påverkar antibiotikan psyket också, själva vetskapen om att jag tagit en tablett gjorde att jag faktiskt kunde sova lite inatt om än inte särskilt gott. Nu tränger det inte på hela tiden även om det svider en del. Har hämtat ut kuren och det är 3 tabletter/dag. Det känns hoppfullt för ikväll/natt. Kanske kan jag plocka blåbär med Ebba ikväll istället och framförallt åka på jobbet och planera upp hösten med mina kollegor imorgon. Jag har pga uvi-n sjukskrivit mig idag, det känns som att det kunde ha blivit världens längsta dag på medlefors annars.

L har mer rör att hacka fram enligt rörmokaren som ska dra de nya rören. Bland annat ska de rör som ligger i golvet och troligen gått till ett badkar före vår tid tas bort, för en sådan "död" zon kan tydligen vara/bli en legionellahärd, omg, det är ju farliga saker. En mycket trevlig och meriterad herre är det iallafall, anställd av byggfirman vi tar hjälp av =). Det som känns bäst är dock det faktum att en del rörfästen börjat rosta och nu byts allt till plast. När detta är klart kommer vi att ha badrum tills vår vandring på jorden är över, det känns betryggande. Vad är några extra timmars jobb eller dagars jobb för den delen mot att slippa en vattenskada som troligen hade uppstått inom ett par år om vi inte gjort något åt det. Det var en aning påfrestande att behöva springa upp och ner för trappen för att kissa igår men det var ju en extrem dag. Nåväl, L sjåar på idag, imorgon när jag kommit hem och ev. i helgen om det skulle behövas. Nästa vecka kommer rörmokaren och fixar de nya rören så vi kan gjuta igen, spackla upp väggarna och sedan börja med det roliga=).

Inga kommentarer: