söndag 21 november 2010

Julplanering...

jag gör listor för allt möjligt så självklart måste det göras en julplan. Jag avskyr att stressa så därför är jag oftast ute i god tid för att kunna njuta så mycket som möjligt. Jag har lagt upp deletapperna efter adventsveckorna, så det ska vara gjort senast på adventssöndagen men vilken dag jag gör det spelar mindre roll...Planen är öppen för tillägg och ändringar. För mig är det viktigaste att det är mysigt hemma, jag tänder ljus varje kväll och bara njuter... Jag tycker om att laga mat och förbereda inför julen så det gör inte så mycket att jag står för fiolerna, Leif fixar så mycket annat...

1:a advent:
*Köp och sätt ut en utebelysning till enen, och ställ in den + utegranens belysning på timer.
*Köp glögg och provsmaka.
*Baka ngt. gott med barnen - pepparkakor el. lussebullar el. både och beroende på ork. =)
*Fixa Ebbas sista paket.
*Unna dig ngn. fin julblomma.

2:a advent:
*Stryk Albins stjärngosselinne och häng upp.
*Prata med alla syskon och bestäm vem som ska handla föräldrarnas julklappar i år.
*Baka lite julgodis och provsmaka, t.ex. knäck, kola,Rocky Road. Göm i frysen.
*Skriv alla julkort och posta.

3:e advent:
*Rulla köttbullar - frys in.
*Gör revbensspjäll - frys in.
*Gör tjälknölen och frys in.
*Ta in granen och klä den.

4:e advent:
*Stryk finkläder och dukar.
*Julhandla.
*Lägg in sill, fixa gubbröran och förbered övrig mat så långt det går.

Kvällen/dagen före julafton:
*Plocka undan, städa toaletterna och tvärdammsuga..
*Lägg fram morgonpaket.
*Tjuvsmaka skinkan.
*Koka tomtegröten.

Inga kommentarer: