tisdag 22 februari 2011

Mat mat mat...

det är underbart att min snart elvaårige son numer tar om av middagen både nu och då. Han kommer utsvulten från skolan och trycker i sig tre mjukmackor med lätthet. Det är mer regel än undantag att hans tallrik är tom och jag bara njuter. Han är antagligen i någon tillväxtfas nu och ska ju faktiskt bli en ung man. (Fast han nyss var ett litet knyte) Fröken E är desto kinkigare men jag tänker att det är en fas och att allt går över =). Jag har i alla fall legat på sängen idag och bläddrat bland recept och i kokböcker, Linda Skugges - "Mamma jag är hungrig ", är ett boktips från mig. Här kommer i alla fall en veckomatsedel från oss. Jag har även knåpat ihop en tillhörande shoppinglista så på fredag eftermiddag kör vi MAXI handling...

Fredag 25/2: Tacos

Lördag 26/2: Kalkonwraps
Texas Chorizochili + ev. tacorester till barnen, chilin är spicy =)

Söndag 27/2: Spenatsoppa m.ägg + mjukt bröd
Wok m.kyckling,grönsaker,äggnudlar

Måndag 28/2: Fransk fiskgratäng

Tisdag 1/3: Köttbullar & spaghetti

Onsdag 2/3: Ugnsgratinerad falukorv på potatisbädd

Torsdag 3/3: Hemgjord pytt (t.ex.köttbullshalvor,potatis,bacon,korv)+ stekt ägg

Fredag 4/3: Kycklingburgare med mild chilidressing + bröd

Lördag 5/3: Potatis-& purjolökssoppa med bacon + mjukt bröd
Köttfärslimpa & ugnsrostade rotsaker

Söndag 6/3: Ugnspannkaka
Torskfilé i folie

Om det nu krockar med skolmaten, vilket jag inte kollat, får väl någon av rätterna byta plats, men tanken är att alla råvaror ska finnas hemma och det enda som möjligen behöver köpas är mjölk, frukt och fil. Jag hoppas att detta ska underlätta då man vet vad som ska tinas fram och att man slipper panikhandla eller fastna i samma gamla hjulspår. Ska försöka fortsätta med detta för att så småningom kunna avancera till tvåveckorsmatsedel...

Inga kommentarer: