torsdag 25 oktober 2012

Klurar...

på vad vi ska önska till barnen från mor- & farföräldrar. Ett i-landsproblem visserligen men ändå. Funderar även på praktiska saker som var vi ska ställa julgranen nu när vi krympt ihop tv-rummet till mini. Fast den kanske ryms där i ena hörnet, det är ju skönast att sitta i soffan under julklappsutdelningen. Ja, det går nog...

I år ska jag också skriva en fullständigt komplett julmatshandlingslista  och skicka Leif och ev. de 2 stora att handla ngn kväll före jul när W somnat. För jag lär ju knappast orka. Jag inser att jag iår kommer att få träna mig på att släppa på kontrollbehovet och att mina barn inte blir ärrade för livet om de får köpta köttbullar i år ha ha - det enda som jag bara måste göra är svanbergasillen + revbensspjäll. Det här med godsaker får vi ta som det kommer. Ebba kan ju fixa rätt mycket med bara lite hjälp och hon tycker det är kul så kanske hon får vara bak- och godisdrottning i år =) eller så får ICA Maxi stå för det också.

Jag tänker tjuvstarta julpyntandet en hel del också för att få till det, nu pyntar jag inte speciellt mycket men orken tar fort slut. Främst byter vi textilier, klär granen - både den stora och den lilla mini som vi har i matrummet, sätter upp stjärnor i alla fönster och ställer fram och tänder extra mycket ljus och ljuslyktor. Men jag tycker det räcker, de enda tomtar och sådant som kommer fram är de som barnen gjort. Man kan ju börja med sådant som inte syns utifrån - typ ta fram de röda Iittalalyktorna, byta kuddfodral i soffan osv. Sedan piffar vi ju lite ute också, med en liten gran m. belysning i en kruka på trappen, en stor gran med belysning i marken på framsidan samt i år även en ljusslinga i blomlådan på gaveln mot vägen. Vi har ju förresten grannar som redan satt upp och tänt utebelysningen, iofs förstår jag vitsen - det är ju becksvart ute men ändå - t.om. julfreaket Johannah tycker det är lite väl tidigt. Jag kan nog övertala Leif till att sätta upp ev. belysning snart men han låter mig aldrig starta den.

Nåväl, nu ska jag klura vidare -  det är bättre med få och behövliga/rejäla klappar än många som bara blir liggande. Leif ska i alla fall få skinnhandskar av mig för det snappade jag upp att han kommenterade en gång när vi var på Team Sportia. Det blir man aldrig kall i sa han och frun noterade i minnesbanken, stl. 10 ska han ha.

Inga kommentarer: