söndag 14 juli 2013

Storfamiljer!

I mina ögon är vi ingen storfamilj. Kanske lite större än det vanliga, men för mig är en storfamilj en familj med typ 7-8 barn eller mer. Tänk vad ens referensramar ändras ha ha. Jag hinner sällan se på TV numera men ett av mina favoritprogram är Familjen Annorlunda. De familjerna fascinerar mig, jag suger åt mig ev. tips och tycker att det verkar allmänt mysigt att vara så många. Mer liv, mer jobb, mer bråk och kiv, mindre pengar, mindre tid över men så mycket kärlek, kramar och pussar.Vi kommer inte att bli fler hos oss (om det inte möjligen skulle RÅKA bli så) och jag är nöjd, blev faktiskt lite tjuvglad i smyg just över antalet när det visade sig bo två småttingar i min mage sist ha ha.

Trots att jag är helt med på att jag aldrig mer ska få vara gravid så kan jag bli lite störd över kommentarer som - snälla, det blir väl inga fler nu va?!

Då känner jag att vadå - är vi jobbiga att umgås med så låt bli då. Vi tar iofs plats men det finns barn som är betydligt störigare än alla våra fem tillsammans. Seriöst så är det lika taskigt som att fråga om när det är dags för nästa. Tänk om den kommentaren ges till några som verkligen kämpar för att bli gravida och bara får ett förbannat streck på stickan månad efter månad.

Nåväl, nu sänds det ett program på trean som heter "16 and still counting" och där finns en familj som får mig att tappa hakan. Eller två familjer, en familj får mig att tappa hakan av en lite mer negativ orsak men den andra liksom OMG. Att man kan rodda runt en tillvaro med 16 barn + en svärson och ett barnbarn. Dessa föräldrar borde vara heta inför eventuella lediga chefspositioner. Snacka om att hålla många bollar i luften. Barnen är snyggt klippta, välklädda, mätta i magen OCH de tar sig t.om på bilsemester. Säga vad man vill men det är inte många av oss som skulle klara den vardagen. Definitivt inte jag. Eller vad är det man säger man klarar det man måste. Lite svammel så här en söndag.

Imorgon har jag maken hemma till kl. 22. Han tar med sig Wille till stan för att lämna in bilen på diverse behandlingar, rostskyddsbehandling, sätesimpregnering och lackskyddsbehandling med ngt som hette så flådigt som Diamond brite. man får mycket kul erbjudanden i brevlådan när man bytt bil =). ha ha dessutom behövs den inte ens besiktas varje år. Det är som härligt att se Leifs stolthet i blicken. Han har aldrig haft en så ny bil i hela sitt 42 åriga liv. Nåväl natt imorgon, natt på tisdag och sedan är vi lediga tillsammans ända tills den 5/8. Ljuvligt. Att det då bara är 2 veckor kvar tills skolorna börjar om är en tanke som möts med blandade känslor. Skönt med rutiner, mindre lunchmatlagning men även morgonstress. Jag måste göra slag i saken och fixa den där fina veckoplaneraren. Kanske jag måste ringa in själva skaparen och proffset =)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du, jag hatar också den där kommentaren "men NU blir det väl inga fler va??" Jag fick den kommentaren redan när jag hade 4. Och väntade femman, fast det visste de ju inte då. Vad är det som stör folk med att man har fler än 3 barn??

Johanna sa...

Jamen eller hur. Jag blir faktiskt lite sårad ibland. Tanklöst. Undrar också vad problemet är.