söndag 24 juli 2011

Nu är vi lite inne på..

att måla hallväggarna vita och så sätta tapet på ena långsidan bara. Jag gillar ju tapeter med vågräta ränder och det finns ju ett flertal med svart/vita ränder. Nu är vi ju två vuxna med bestämda åsikter så det blir nog björkkvisttapeten och vitt isåfall. Panel är skitfint men innebär ju bl.a. ombyggnad av dörrfoder och då skulle vi nog byta toadörren och Ebbas dörr också och det skulle bli en himla massa jobb och en himla massa pengar som vi inte har efter takbytet så det blir nog färg/tapet och så gör vi dörrbytet så småningom, det får duga med lite fräsch målarfärg på dem så länge.

Imorgon får jag antagligen äntligen en ny telefon så jag kan svara på sms (jag är inte dryg jag lovar) och snabbkolla saker på nätet osv. utan att starta upp laptopen jämt. Härligt, man vänjer sig fort vid lyx.

På tisdag kommer det en container och stora takrivningen sätter igång så håll tummarna för uppehållsväder nu. Sedan åker nya takpappen och läkten och nya vindskivor och rännkrokar på. Sedan får vi stå ut med att vänta ca. 14 dagar (MAX) innan plåt + nya hängrännor och stuprör kommer upp. takläggaren åker bort på jobb. Under tiden får Leif måla vindskivorna och knutarna klart. Gud vad bra det kommer att bli. Leif kikade under några av tegelpannorna idag och sade sedan att det blir lätt för dem att få bort den gamla takpappen, den är som smulor, bara att sopa loss. Snacka om att det var i rättan tid, vill inte tänka på vad som kunnat hända om vi väntat ännu längre. Vattenskada är ju en mardröm.

Det är mycket takbyten runt omkring och det är klart, husen i området är väl ungefär lika gamla så det är väl dags hos de flesta som inte redan bytt förstås.

Takläggaren sa idag med glimten i ögat: Du har väl inte torkat fönstren?
Jag: Eh, jo typ för mindre än en vecka sedan.
T: Ja, det dammar massor när vi sopar av taket så du får nog göra om det sedan.

Eh, jaha. Jag ska nog hävda att det är Leifs tur nästa gång, ha ha. Nåja, mycket kul på gång i alla fall.

Inga kommentarer: