fredag 24 augusti 2012

Enäggs- eller tvåäggstvillingar...

det är många som frågar om vi vet vilket av ovanstående det är som bor i min mage och svaret är nix, det vet vi inte. Hade ul visat att de var av två olika kön hade vi vetat 100% att det är tvåäggstvillingar. Det här har jag läst mig fram till: Ungefär 2,8 % av alla födslar är tvillingfödslar.
70% av alla tvillingar har varsin yttersäck och varsin innersäck (4 hinnor). Av dessa har över hälften 2 separata moderkakor (det har våra). Två moderkakor är däremot inget bevis för att det är tvåäggstvillingar, på samma vis som att gemensam moderkaka inte är något bevis för att det är enäggstvillingar.

1 % av alla tvillingpar delar innersäck och fostervatten. De är alltid enäggstvillingar men det är också den minst gynnsamma situationen med risk för bl.a trassel & knutar på navelsträngar, TTS (twin-to-twin transfusion) osv.

Om det är fyra hinnor och barnen är av samma kön (som i vårt fall) är det alltså omöjligt att avgöra om de är enäggs- eller tvåäggstvillingar. Man får helt enkelt avvakta och se hur de utvecklas utseendemässigt eller göra ett enkelt DNA prov som man får bekosta själv. Jag ska ta reda på vad det kostar tror jag. Min farfar hade en bror och de var enäggstvillingar så det är ju inte omöjligt att det är så det är fallet.

Inga kommentarer: