torsdag 27 juni 2013

Hata mig inte...

men jag är ju lite knäpp så är det bara. Leif är van och dottern är likadan =) faktum är att jag typ längtar efter julafton. Jag tycker om sol och värme (fast inte när det är tokvarmt inomhus och luften står stilla och man vaknar med dyngblöt kudde). Jag älskar att det går fort att klä barnen och sig själv. Jag tycker om att man kan vara mer ute än inne för då blir det inte sååå stökigt inomhus =).

Men jag tycker också om när det är mörkt på kvällar och nätter (dock inte dygnet runt som det brukar vara på vintern). Jag gillar att mysa med levande ljus och små fönster- och bordslampor tända. Jag tycker också om när snön täcker det bruna vissna som är kvar i trädgården (även om jag t.ex. älskar mina syrener som nu blommat ut och mina pioner som just nu blommar och doftar ljuvligt, och sedan kommer höjdpunkten den stora schersminen, som alltid blommar när min syster kommer på besök =). Jag tycker att det är vackert med utebelysning och alla stjärnor som lyser upp våra och grannarnas fönster. Jag älskar att planera och välja julklappar med omsorg, slå in dem fint och att se mottagarens min när denne öppnar paketet. Jag har en stor plan om vad jag skulle vilja ge till Leif som smackade till med en Samsung galaxy s3 till sin höggravida fru förra julen. Shit vad jag bölade =)

Jag vill göra julen magisk för mina barn på samma vis som mina föräldrar, som också har 5 barn, lyckades göra den magisk för oss. Nu förstår jag vilket jobb de la ner. Fantastisk mat, många julklappar, både sådant man önskat och sådant man inte visste att man ville ha förrän man fick det. Lagom blandning av praktiska prylar (t.ex. kläder, ngt till rummet, ny ryggsäck el. dyl) och nöjesgrejer (skivor, gosedjur, leksaker, pussel, böcker osv) Aldrig någonsin att det förekom avundsjuka, orättvisa eller att man saknade något. Jag förstår ju nu att de precis som en själv offrade mycket och la allt på barnen. Jag kommer ihåg att man fick en leksakskatalog i postlådan (kan den ha hetat leksakscity?) där vi i leksaksåldern fick skriva vår bokstav vid det vi önskade oss. Jag minns också när pappa hämtade dessa jättelådor och vi efter middagen fick gå in på rummet och INTE komma ut utan bara lyssna på prasslet av papper och se klapphögarna växa i groventren. Underbart!

Jag ser också framemot första julen med tvillingarna. Fatta deras miner när de ser granen. Kryper gör de garanterat, ngn av dem kanske går och säkerligen blir det svettigt men ljuvligt. Knasigt att drömma om jul så här när sommaren är på sin topp men sådan är jag. Å andra sidan är jag också en sådan som tycker att julen är över och ska städas bort efter annandagen. då går vi mot nyår, 1årsfödelsedagar och nya mål =). Och ja, jag har köpt en ny julsagobok redan =).  Lite torsdagssvammel från mig. Puss!

Inga kommentarer: